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EADS Airbus Military 社의 A400M Grizzly 개발 소식...

TRENT 2010. 11. 1. 16:14

 

유럽 EADS 계열 Airbus Military 社가 개발 중인 중형수송기 A400M Grizzly 의 최근 소식을 소개 합니다.

 

Airbus Military 社는 지난 여름부터 시제 2호기 (MSN2 / EC-402) 를 대상으로 VMU (Velocity, minium, unstick)

시험비행을 통해 기체의 이륙각도를 10도까지 올렸으며, 기체 후방에 Tail Bumper 를 장착하여 최종 목표인 12도

까지 올리는 시험비행을 계속 진행할 계획이라 합니다.

 

VMU 시험비행은 기종별로 지니고 있는 최대이륙중량 (MTOW) 에서 최저이륙속도를 얻고자 기체의 이륙각을 높임

으로써 부양속도 (VR, rotation speed) 에 도달, 이륙하는 시험비행 입니다. 이론적으로 이륙각도를 올리면 VR 은

증가하므로 이륙속도를 최저치로 내릴 수가 있습니다. 그러나 소위 말하는 Tail Strike 의 위험이 있으므로 기종

이륙각도는 제한치가 있으며, 통상적으로 민항기들의 이륙각도는 15~20도 입니다.

 

또한 비포장활주로 (비정규활주로) 에서의 이착륙 및 장애물 통과 시험도 7월과 8월 각각 실시되었다고 하며, 이들

3가지 시험비행 관련 동영상을 아래 소개 합니다.

 

한편 아래 소개하는 Flight International 최근 기사에 의하면, 공중급유 시험비행과 가혹 기상조건에서의 시험비행

역시 예정대로 실시할 것이라 합니다. 또한 Thales 社가 A400M 장착용으로 개발 중인 民·軍 겸용 (dual-use) FMS

(Flight Management System) 역시 군용모드에서 여전히 보완이 필요하지만, 2011년말로 예정된 최종 인증 통과

시점까지는 개발이 완료, 장착될 것으로 알려지고 있습니다.

 

그러나 지금까지의 시험비행 성과와 향후 계획된 시험비행 일정과는 달리, 사업 전체적인 면에서 다소 부정적인

소식들이 보도 되고 있습니다. 아래 기사 끝부분에 언급되어 있습니다만, 최근 독일이 당초 60대 구입에서 7대를

축소한 53대만 구입할 것이라는 보도가 있었으며, 영국 역시 최근에 발표한 SDSR (Strategic Defence & Security

Review) 에서 A400M 3대를 줄일 가능성을 언급하였습니다. 이러한 보도는 지난 3월 EADS 와 개발 참여 7개국이

합의한 최소 물량 180대 제작 약속이 깨어지고, 170대 수준으로 줄어들 가능성도 있다는 의미로 받아들여지고

있습니다.

 

독일 정부는 "독일의 A400M 축소 구입 보도" 에 대해서 즉각 잘못된 보도라는 성명서를 발표하였습니다. 그러나

독일 정부의 이러한 발표에도 불구하고, 11월초 독일이 EADS 및 기타 참여국들과 새로운 협상을 진행할 것이라는

보도들이 이어지고 있다는 점 참조바랍니다.

 

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DATE : 28/10/10

SOURCE : Flight International

A400M close to first air drop, refuelling tests, says Airbus

By Craig Hoyle

 

Airbus Military is poised to perform its first air-drop assessments with the A400M transport, while long-running contract negotiations with its seven European customers appear to also be making significant progress.

 

Development aircraft MSN1, which is undergoing artificial ice trials flying from Toulouse, will soon start air-drop tests, says Fernando Alonso, Airbus Military's senior vice-president flight and integration test centre. The process will first involve releasing balls from the transport's cargo ramp and doors, before progressing to dropping instrumented dummies and then paratroops from France and the UK.

 

Other planned activities for the A400M for the rest of this year include braking trials at Spain's Moron air base, and completing around five outstanding flutter test flights. "We have done sufficient [tests] to be confident that our predictions are good," Alonso says, with these having already been completed at up to Mach 0.7.

 

Further work with a tail bumper installed will also prove the A400M's expected maximum take-off angle of around 12°, with 10° having already been demonstrated.

 

MSN1 is also to be deployed to the Royal Air Force's Brize Norton air base in the UK for up to 10 days to undergo receiver trials behind a Vickers VC10. To involve only dry contacts, the work will de-risk further work to be done using MSN4 next year.

 

Alonso says the priorities for early 2011 are to conduct natural icing trials and make the first series of landings on unprepared runways. Cold weather trials will be performed in Sweden and Canada, high-altitude operating tests made in La Paz, Bolivia, and hot weather activities conducted in Al Ain, the United Arab Emirates.

 

The A400M programme's current three test assets had flown a combined 200 sorties and 672 flight hours by 25 October, with Alonso revealing that the latter is around 100h fewer than planned.

 

One factor in this shortfall was the need to replace two Europrop International TP400-D6 engines during September: one from each of the programme's Toulouse-based aircraft. one suffered foreign object damage, while the other had an actuator failure due to pollution in its oil system. "EPI was very reactive in isolating the root cause of the problem and fixing it," Alonso says, but each change took two to three weeks to complete.

 

Nonetheless, he says no major problems have been encountered to date, and Airbus expects to complete certification activities late next year.

 

Aircraft MSN4 is on track to make its flight debut before year-end, having recently been moved from the final assembly line at San Pablo airport near Seville to receive its hydraulics fluid and fuel. The first structure for programme's remaining development aircraft, MSN6, has also arrived at the site, with the centre wingbox to be followed within the next few weeks by its wings.

 

Airbus expects to sign a new production contract with Belgium, France, Germany, Luxembourg, Spain, Turkey and the UK before the end of the year. Germany is understood to have agreed to trim its purchase from 60 A400Ms to 53, which when combined with the UK's planned removal of three transports will reduce the European order to 170 aircraft.

 

 

1. 2010년 9월 프랑스 남부 지중해 연안 Marseille 북쪽 Istres-Le Tubé 공군기지에서

실시된 A400M VMU 시험비행

  ⓒ Airbus Military

 

 

2. 2010년 7월 프랑스 남서부 Toulouse 인근 Francazal 에서 실시된 비포장활주로

이/착륙시험비행

  ⓒ Airbus Military

 

 

3. 2010년 8월 프랑스 남서부 Toulouse 인근 Francazal 에서 실시된 활주로 장애물

통과 시험

  ⓒ Airbus Military

 

 

  ⓒ Airbus Military

 

  ⓒ Airbus Military

 

  ⓒ Airbus Military