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인도네시아의 Sukhoi Flanker 와 F-16 Falcon 구입 계획...

TRENT 2010. 10. 6. 21:52

 

인도네시아가 180대의 Su-27/30 Flanker 와 약 1개대대 분량의 F-16 Falcon 전투기를 구입하고자 한다는 소식이 지난

9월말 외신을 통해 알려진 바 있습니다. 이와 관련된 AW&ST 의 10월 4일字 후속 기사를 아래 소개 합니다.

 

인도네시아 국방장관의 언급에 의하면, 2024년까지 18대의 Flanker 로 1개 대대를 구성 모두 10개의 비행대대를 구성할

계획이라 합니다. F-16 Falcon 에 대해서는 정확한 도입 규모가 당장 알려지지는 않았으나, 2년전 인도네시아 공군에서

흘러나온 얘기를 참고 하자면, 약 1개 비행대대분 그리고 신조기 혹은 중고기 도입 가능성도 열어 놓은 것으로 알려지고

있습니다.

 

현재 인도네시아 공군은 (TNI-AU), 지난 9월에 도입한 Su-27SKM 3대를 포함하여 10대의 Su-27/30 Flanker 와 Hawk

209 경전투기 20여대만이 실질적인 전투 능력을 보유하고 있으며, 1980년대 후반에 도입된 후 현재까지 남아 있는 8대

(or 10대) 의 F-16A/B Block 15 OCU 는 더 이상 작전/초계 능력이 없는 것으로 알려지고 있습니다.

 

동남 아시아에서 인구수가 2억명이 넘는 최대 넓이를 가진 국가로써는 정말 초라한 공군력이라 하지 않을 수 없습니다.

 

앞서 지난 9월 3대의 Su-27SKM 도입으로 10대의 Sukhoi Su-27/30 Flanker 를 운용하게 된 인도네시아 공군은, 6대의

Sukhoi Su-27SKM 전투기를 추가로 구입, 모두 16대로 구성되는 1개 비행대대를 확보하고자 한다는 발표가 있었습니다.

이번에 알려진 10개 비행대대/180대 Flanker 확보 계획에 포함되는 것인지는 확실치 않습니다.

 

한편 인도네시아는 우리 대한민국이 개발하고자 하는 KFX 사업에 20%에 이르는 지분 참여 의향이 있다는 MOU 를 지난

7월 맺은 바 있습니다. 아래 AW&ST 기사에 의하면, 인도네시아 정부는 KFX 개발 참여와 Flanker 180대 및 F-16 Falcon

도입 계획과는 각각 별개의 사업이라는 의미로 보도하고 있습니다.

 

그러나 1945년 8월 독립을 선언한 이후 현재까지 인도네시아의 항공전력 구성/운용 방안을 참고 한다면, 다소 우려스러운

점도 있다고 봅니다. 즉, KFX 를 포함 180대 규모의 Flanker 및 F-16 확보를 통한 대규모 공군 전력을 과연 인도네시아가

미래에 운용할 것이냐는 의문이 듭니다.

 

물론 광활한 영토와 영해 그리고 원유를 포함한 각종 천연자원의 보호를 위해서는 위와 같은 대규모 및 적정 규모의 공군

력을 보유하는 것이 당연할 것으로 판단됩니다만, 과연 인도네시아가 위의 계획을 모두 추진할 것이냐는 좀 더 지켜봐야

할 것으로 판단 됩니다.

 

또한 싱가포르와 말레이시아등 주변국과의 안보 환경을 고려한다면 위와 같은 인도네시아의 공군 전력 확대 방안은 분명

주변국의 군비 지출 증가를 불러올 것으로 보이며, 특히 호주의 입장에서는 F-35 JSF 구입물량에도 결정적 영향을 미칠

것으로 보입니다. 즉 인도네시아의 이러한 계획은 호주 정부가 기존에 계획한 F-35 JSF 100대 구입 계획에 힘을 실어주는

결과가 될 것으로 예상 됩니다.

 

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A Fearsome Force of Flankers

Southeast Asia’s largest country aims to transform its fighter fleet

Aviation Week &Space Technology, 10/04/2010

Author: Bradley Perrett

 

Indonesia intends to acquire 180 Sukhoi Flankers and also to buy Lockheed Martin F-16s, says Defense Minister Purnomo Yusgiantoro, setting out plans for a massive expansion of the Southeast Asian country’s air-combat force.

 

The announcement may bolster air-force equipment plans of Indonesia’s neighbors, depending on whether they expect the country’s future fighter fleet will really meet the government’s ambitions.

 

If Indonesia is serious about buying 180 Flankers, then Canberra will almost certainly fund the Royal Australian Air Force’s plan for 100 Lockheed Martin F-35s, says Andrew Davies, an analyst at the Australian Strategic Policy Institute. Until now, there has been a considerable chance that Australia would buy fewer F-35s.

 

The Indonesian Sukhoi fleet will be built up by 2024, with 18 aircraft in each of 10 squadrons, Purnomo says. F-16s will replace BAE Systems Hawks, the government’s Antara news agency says in a report carrying Purnomo’s statement.

 

If the country does buy 180 Flankers, and if it can operate them efficiently two big ifs then it will have transformed an air force that now has negligible combat capability.

 

Indonesia has been operating its current small force of Flankers, a mix of Su-27s and Su-30s, with poor levels of efficiency and availability. Analysts believe its nine Northrop F-5s are in worse shape. Eight of 12 F-16As and Bs ordered in the 1980s are grounded.

 

The delivery of three Flankers last week took the fleet of that type to 10. The government has said it would buy another six.

 

The Flanker plan follows Indonesia’s moves to cooperate in the development of the South Korean KF-X fighter, which is proposed as a generation 4.5 aircraft, perhaps based on a Western type such as the Eurofighter Typhoon or Boeing F/A-18E/F Super Hornet. The two countries signed a memorandum of understanding on the program in July.

 

Moreover, Purnomo says, “to defend our nation’s sovereignty, we have set a target to procure 180 Sukhoi jet fighters to form 10 squadrons.

 

The very specific statement from the minister contradicts an earlier remark from Air Force Rear Marshal Eris Heriyanto, who has said that Indonesia’s 2010-14 strategic plan envisages a fighter strength of 180, but that only six squadrons would have Flankers.

 

The Indonesian buildup would cause concerns particularly in Singapore and Malaysia, Davies says, although Leonard Sebastian, a Singapore-based specialist on Indonesia, believes that while the country’s neighbors, including Australia, will take notice of the move, they will not react too strongly.

 

The Indonesian air force is “pretty weak on human resources not just the pilots but also the support personnel,” says Sebastian, a professor in the S. Rajaratnam School of International Studies at Nanyang Technological University. He doubts that the country could operate the Flanker force efficiently.

 

There is less doubt that it can buy them, he adds. Indonesia has been enjoying strong mineral prices stoked by Chinese demand. And building up the air force, rather than the army, would accord with the country’s policy of creating armed forces that are more technically advanced and professional.

 

Purnomo says the strength of the Indonesian economy is helping the government to pay for its arms program.

 

Davies, who thinks Indonesia will eventually have a large number of Flankers but not as many as 180, points out that countries across Southeast Asia are focusing increasingly on advanced military technology.

 

Australia might have reason to welcome a seriously effective Indonesian air force that could project power into the South China Sea, he adds, since the key long-term strategic factor may be China. Australia is hardly likely to express that sentiment, however.

 

Purnomo does not say how many F-16s Indonesia wants, but it operates six Hawk 100 trainers and 20 Hawk 200 light attack aircraft. Two years ago, the government said it wanted to buy a squadron of F-16s in 2010-14. Any further F-16s may be secondhand. The defense ministry said in July that the U.S. was offering surplus fighters at low prices.

 

For imports of new weapons, Indonesia will insist on technology transfer and 40% of production work, says Deputy Defense Minister Sjafrie Sjamsoeddin. “We shall no longer be a buyer or user only,” he says. “Transfer of technology and joint production schemes will enable Indonesia to produce its own weapons in the future.”

 

 

  Indonesian Air Force F-16A Block 15 OCU (Operational Capability Upgrade) ⓒ TNI-AU

 

  Indonesian Air Force F-16B Block 15 OCU ⓒ TNI-AU

 

  Indonesian Air Force Su-30MK2 ⓒ TNI-AU

 

  Indonesian Air Force Su-30MK2 ⓒ TNI-AU

 

  Indonesian Air Force Su-27SKM ⓒ TNI-AU

 

  Indonesian Air Force F-5F (above) & Hawk 209 ⓒ TNI-AU