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폴란드가 요구하는 고등훈련기 조건, KAI T-50 에게는 기회?

TRENT 2010. 9. 11. 01:48

 

폴란드가 도입하고자 하는 고등훈련기에 대한 성능요구조건이 공개되었다는 Flight International 기사 입니다.

 

동 기사에 따르면, 16대의 고등훈련기/전술입문기를 총액 4억4천만불에 도입하고자 하며, 2011년초 (1/4분기) 최종

기종을 선정할 것이라 합니다. 이는 1기당 한화 약 320억원에 달하는 금액입니다.

 

전술입문기 (Lead-in Fighter) 의 경우, GPS 유도폭탄의 운용을 포함한 공대지/공대공 미사일 등 약 2톤의 무장이

가능하여야 하며, 공중급유 기능과 Link-16 Data System, Targeting Pod 등의 운용이 가능해야 된다고 합니다.

또한 AESA 레이더 장착을 언급하고 있습니다. 한편 내구성/수명 조건은, 30년 운용기준으로 8,000 비행시간

(년 250 비행시간) 을 요구하고 있습니다.

 

일단 10월 4일로 예정된 1차 참여신청서 마감시점 까지는 위와 같은 폴란드의 요구조건을 충족시킬 제작사는 없을

것으로 예상하고 있습니다. 기사에서 언급된 바와 같이, 이러한 요구조건을 바탕으로 대한민국 KAI (T-50/FA-50),

이탈리아 Aermacchi (M-346), 그리고 BAE Systems (Hawk T2) 등, 3個社와 2011년초까지 추가 협상이 진행 될

것으로 예상 됩니다.

 

1기당 예상도입 가격이 320억원이라는 점과 전술입문기를 요구하는 조건으로 보자면, KAI 의 T-50/FA-50 에게

다소 유리하다고 보여집니다. 반면 폴란드의 고등훈련기/전술입문기 도입기종으로 T-50/FA-50 이 최종 선정되기

위해서는 16대 4억4천만불 이라는 비용은 Program Cost 로 이해가 됩니다. 과연 KAI 가 이 금액으로 판매가 가능

할 것인가 하는 점과, AESA 레이더 채용을 포함한 공중급유 기능등 기술적으로 풀어야 할 과제가 쉽지만은 않을

으로 판단 됩니다.

 

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DATE : 10/09/10

SOURCE : Flight International

Poland issues tender for new jet trainer fleet

By Bartosz Glowacki

 

Poland has launched its long-awaited tender for a new advanced jet pilot training system, outlining an ambitious set of performance characteristics for its replacement for the PZL Mielec TS-11 Iskra.

 

As detailed by the nation's defence procurement agency on 2 September, the integrated training system requirement seeks 16 advanced jet trainer/lead-in fighter trainer aircraft. The contest will also cover the provision of ground-based training equipment including a full mission simulator, plus a package of logistics support.

 

The successful bidder must deliver training for an initial 12 pilots, including six instructors, and at least 50 ground personnel.

 

The first two trainers and related systems should be delivered to the Polish air force academy in Deblin by December 2013, with all aircraft and equipment to follow within a further two-year period. Warsaw has allocated 1.45 billion zlotys ($440 million) for the acquisition, and expects to announce a winner in the first quarter of next year.

 

But spreading far beyond the AJT remit, the defence ministry's specification list means that none of the three contenders in place to submit first bid responses by 4 October can meet all the requirements. Alenia Aermacchi is offering the M-346, BAE Systems the Hawk T2/128, and Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin the T-50/FA-50.

 

For its secondary light combat requirement, the air force is seeking an aircraft capable of carrying at least 2,000kg (4,410lb) of air-to-air and air-to-ground missiles and laser- and GPS-guided bombs. It should also have an internal 20mm cannon, plus provisions for a targeting pod and self-protection equipment.

 

The defence ministry has also specified a design with fly-by-wire flight controls and supersonic performance, plus an in-flight refuelling probe, Link 16 datalink and preferably an active electronically scanned array radar.

 

The winning airframe should also have a service life of 8,000 flight hours at 250h a year, enabling the type to remain in use for more than 30 years.

 

Representatives from the competing manufacturers say they hope "some technical requirements will be adjusted", but add: "There is plenty of room for negotiation".

 

This message is supported by Marcin Idzik, undersecretary of state in the Polish defence ministry. "The requirements are so broad, to include a maximum number of bidders," he says.

 

 

  ⓒ Korean Aerospace Industries, Ltd.

 

  ⓒ Eric Hehs

 

  ⓒ Katsuhiko Tokunaga