4월초 인도 공군의 초등, 중등, 고등 훈련기 교체 사업과 관련된 소식을 전한 바 있습니다. ---> 인도 훈련기 교체사업
최근 인도 공군의 초등훈련기 도입사업과 관련하여 6개 업체로 부터 입찰제안서를 접수 마감하였다는 AW&ST 의 기사를
소개합니다. 초등훈련기 사업에 참여한 6개 기종은 아래 문장에 강조체로 표시하였습니다.
아래 기사에 의하면, 인도가 기존 초등훈련기 HPT-32 운용 과정에서 경험한 사고의 영향인지 사출좌석의 (ejection seat)
설치 조건을 강조한 내용이 있습니다. KT-1 웅비를 포함한 6개 후보기종들 대부분은 사출좌석 설치가 기술적으로 어려움
이 없어 보입니다만, 기사 첫 문장에서 언급되어진 1기당 6백만불 (약 66억원) 선이라는 점이 다소 의문입니다.
과연 인도가 요구하는 사출좌석의 수준/비용이 1기당 6백만불에서 몇 %를 차지할지 현재로서는 알 수 없지만, 후보기종
제작사들의 머리가 복잡할 것으로 생각됩니다.
한편 기사에 의하면, KT-1 과 Pilatus PC-7A, EADS Socata TB 30 Epsilon, 3개 기종을 동급으로 분류하고 있습니다. 뭐
기사를 쓴 기자의 개인적인 생각인지 혹은 어떤 자료를 바탕으로 이러한 언급을 하였는지 확인이 안됩니다만, 여기에는
몇 가지 오류가 있다고 생각됩니다.
첫째, 전체적인 성능에 있어 Epsilon 이 앞의 2개 기종과 비교시 한 단계 떨어지는 기종입니다. Epsilon 은 단종 되었지만,
굳이 3개 기종의 엔진 파워만을 놓고 비교 하자면 KT-1 > PC-7A > Epsilon 의 순서라고 봅니다.
또한 platform, 외형에 있어서도 굳이 비교하자면 KT-1 은 Pilatus PC-9 과 유사한 점이 더 많다고 할 수 있습니다. PC-9
이 PC-7 을 기반으로 개발되어진 것을 바탕으로 그러한 외형적 분류를 하는지 불분명 합니다만, 잘못 생각하고 있는 내용
으로 판단됩니다. 그리고 KT-1 과 Epsilon 의 비교 역시 아래 소개하는 사진들을 비교해 보면 두 기종간의 차이점을 파악
하실 수 있습니다. 소개하는 사진들의 출처는 사진속에 표기가 되어져 있으므로 별도 설명은 생략합니다.
끝으로 앞서 소개한 인도 훈련기 사업 소식에서도 언급이 있었습니다만, 현재 인도 공군의 초등훈련기 도입사업은 시간과
의 싸움이라 해도 틀린 말은 아닌 것 같습니다. 즉 인도 공군은 가능하면 빠른 시일내에 신조 초등훈련기 도입을 원하고 있
으나, 6개 후보기종들의 대다수는 2012년말 혹은 2013년 이후에나 인도가 가능한 것으로 알려지고 있습니다. 여기에 우리
대한민국의 KT-1 웅비가 인도의 조기 인도 요구 조건을 여하히 충족시켜주느냐에 그 성패가 달려있다고 생각합니다.
(원문 영문 기사의 오타는 별도 수정없이 원문 그대로 소개합니다.)
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Bids Submitted for Indian Basic Trainers
AW&ST, 04/19/2010
Author: Neelam Mathews
Industry hopefuls last week submitted bids to build 75 basic trainer aircraft for the Indian air force, at a cost of roughly $6 million each.
Contenders include the Embraer 312 Tocano, PZL 130 Orlik, Grob 120, Hawker Beechcraft,
Once a decision is made, Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) will float a bid for the design of 104 aircraft.
The tender comes with a 30% offsets clause, which one original equipment manufacturer (OEM) says will not be difficult to fulfil in
“An ejection seat is not easy to fit as it requires structural strengthening,” the official adds.
The urgent requirement comes with the grounding of a fleet of more than 100
Presently, pilots are being trained on another indigenous HAL aircraft, the Kiran, a straight-wing aircraft earlier used in stage-two training of pilots. HAL is developing an Intermediate Jet Trainer (IJT), which the Indian air force plans to buy, but it is not expected to fly for at least three years. Final training is on the advance jet trainer Mk132, the Hawk, which is suffering from production delays with only 29 available of the 66 ordered.
“This experiment [training on Kirans] has been quite successful,” Indian air force chief of air staff P.V. Naik told Aviation Week recently. “Maybe, for another year and a half we will continue with this. I am sure by then we will be able to find an alternative to HPT-32 to continue training unhindered.”
Fuel system problems with the HPT-32 has led HAL to ask for bids for an emergency parachute recovery system to fit 120 grounded trainers, a commercial-off-the-shelf item.
BRS, one of the three contenders, has designed, manufactured and distributed emergency parachutes for 30 years and says it has sold over 31,000 units and documented 243 lives saved. “Our BRS system is ideally suited for the application...this technology was adapted to faster and heavier experimental aircraft, which evolved into FAA-approved parachute installations in certified aircraft,” President and CEO Larry Williams told Aviation Week.
The most significant advancement of this technology was its incorporation as standard equipment on all Cirrus Design aircraft in 1998, which currently account for one-third of all new single-engine general aviation aircraft sales in the
RoKAF KO-1
RoKAF KO-1
French Air Force Socata TB 30 Epsilon
French Air Force Socata TB 30 Epsilon ⓒ sirpa air
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