이스라엘 (Israel)

F-35A 도입 시기를 고민하는 이스라엘 공군

TRENT 2011. 3. 9. 18:11

 

최근 국내 언론을 통해 만약 우리 대한민국 공군이 美 Lockheed Martin 社가 개발 중인 5세대 스텔스 전투기

F-35A Lightning II 를 구입하고자 한다면, 그리고 도입 시점을 2015년경으로 하고자 한다면, Mission System

Software Block 0.5 가 적용된 기체를 도입하게 된다는 우려의 목소리가 있었습니다.

 

그러므로 F-35 Lightning II 의 Mission System Software 가 최소한 Block 2.0 이상 나아가서 5세대 스텔스기

로써 공중전을 포함 완벽한 작전 능력을 발휘하는 Block 3.0 까지 향후 개량이 가능한 상태에서 충분한 검토와

협상을 거쳐 도입 시점을 늦추어야 한다는 논리 였습니다.

 

국내 기사 내용에 있어서 개인적으로 F-35 Lightning II 해외 판매 물량에 대해서 성능을 과소 평가하는 다소

과장된 부분도 없지 않아 보입니다만, 막대한 국민의 혈세를 투입, 첨단 무기를 들여오는 것에 대한 염려와

우리 정부와 군에 대해서 현명한 판단과 결정을 바라는 의미에서 작성된 기사라고 이해를 하고 있습니다.

 

이러한 가운데 마침 F-35 Lightning II 의, 개발 참여국을 제외한, 첫 해외 구매 고객이라 할 수 있는 이스라엘

역시 우리와 동일한 고민을 하고 있다는 기사가 이스라엘 국내 언론 Haaretz 紙 3월 9일字에 실렸습니다.

아래 전문을 소개 합니다.

 

이스라엘 공군 역시 Batch 3, 즉 Block 3.0 수준의 F-35 Lightning II 를 도입하고자 하지만, 원하는 도입 시점

2016년에는 Block 3.0 의 개발이 완료되지 않는다는 점을 인식하고, 도입 및 전력화 시점에 대해 고민하고

있다는 내용 입니다.

 

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Published 00:50 09.03.11 / Latest update 00:50 09.03.11

In bid for air superiority, Israel may wait for better jets

Israel Air Force is due to receive F-35 stealth fighters from manufacturer Lockheed Martin beginning in late 2015.

 

By Anshel Pfeffer, Haaretz.com

 

Israel might accept deliveries of the new F-35 fighter jet later than planned to make sure the planes have the capabilities the air force requires.

 

The Israel Air Force is due to receive the planes from manufacturer Lockheed Martin beginning in late 2015. But the current development speed means that if Israel takes the planes on schedule, they will be from the first batch of production, lacking the advanced electronics, communications and radar functions that Israel demands.

 

Third-batch jets that feature these capabilities will not be delivered before late 2016. Teams from the IAF and the Defense Ministry have left for the United States in the past two weeks to take part in discussions between Lockheed Martin and the U.S. Air Force. The sides will plan production and the various delivery dates.

 

The Israel Air Force now believes that timing must be considered against capabilities. The IAF wants to acquire the jets as soon as possible to increase its technological lead over other countries in the region. This would bolster the air force's deterrent capabilities.

 

However, the IAF also fears that even at the price of $100 million per unit, it may eventually end up with a jet lacking the advanced capabilities it needs. A meeting headed by the director-general of the Defense Ministry, Maj. Gen. Udi Shani, is scheduled to take place in two months to sum up the work of the teams that visited the United States and to decide whether the purchasing agreement of 25 jets already signed needs to be changed.

 

Lockheed Martin, for its part, wants to deliver the planes as soon as possible to boost its marketing efforts with an Israeli endorsement.

 

The Defense Ministry said yesterday that it had signed letter of agreement to receive stealth jets in late 2015. "We do no intend to comment on financially-motivated speculation," the ministry said in a statement.

 

Lockheed Martin said it remains convinced it will provide Israel with fully battle-ready F-35 jets on the schedule discussed by the U.S. and Israel governments. "All jets received by Israel will have full battle capabilities," the company said.

 

 

  F-35A, AF-03 ⓒ Lockheed Martin

 

  F-35A, AF-03 Aerial Refueling Test ⓒ Lockheed Martin