美 Lockheed Martin 社는 自社가 개발, 美 공군이 운용 중인 5세대 스텔스 전투기 F-22 Raptor 에 대해서, 향후 성능개량
과정을 통해 역시 自社가 개발 중인 F-35 Lightning II 에 적용된 것과 동일한 CNI 및 MADL 체계를 적용시켜, 두 기종간의
통합성을 이룩하고자 한다는 Flight International 기사를 소개 합니다.
Lockheed Martin 社가 각각 개발한 F-22 Raptor 와 F-35 JSF 는 5세대 스텔스 전투기라는 동일한 성능을 보유하면서도,
초기 설계 부터, 제작 과정에 이르기까지 별도의 개념으로 개발된 기종들 입니다. 또한 F-22 가 5세대 스텔스 전투기로써
F-35 JSF 보다 상대적으로 10년이상 앞서 개발된 것이다 보니, 스텔스 기술부터 각종 항전장비에 이르기까지 F-35 JSF
에 적용된 기술들이 앞선다는 평가가 있습니다.
이러한 배경에서, F-22 의 성능개량 과정에서 F-35 에 적용된 기술을 적용할 경우 비용 절감은 물론 두 기종간의 통합전
능력을 이룩할 수 있다는 점에서 Lockheed Martin 이 이러한 제안을 한 것으로 이해가 됩니다.
한편 현재 美 공군이 운용 중인 150대의 F-22 들이 (훈련기 제외) 63대와 87대로 각각 2개의 그룹으로 분리하여 적용되고
있는 소프트웨어에 대한 통합 역시 진행할 것이라는 소식 입니다. 현재 이들 소프트웨어는 공대지 (3.1) 및 공대공 모드
(3.2) 로 각각 분리 장착되고 있습니다. Lockheed Martin 에 의하면, 공대지 모드 (3.1) 가 적용된 63대에 대해서 공대공
모드 (3.2) 를 추가하고자 한다는 내용 입니다.
끝으로 F-22 의 수명연장 역시 최대 8,000 시간까지 늘리는 것에 대한 검토 작업에 들었다는 소식 입니다. 현재 구체적인
수명연장 범위는 결정되지 않았지만, Lockheed Martin 은 2,000 시간과 4,000 시간 각각 2개의 안을 가지고 금년 말까지
검토 작업을 거친 후 최종 보고서를 美 공군에 제출할 계획이라 합니다.
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DATE :
SOURCE : Flight International
Lockheed Martin eyes common architecture for F-35, F-22
By Stephen Trimble
Lockheed Martin is looking at revamping several of the F-22's most critical systems with hardware from the F-35.
The initiative would create a common architecture that links upgrades of the radar, electronic warfare suite and communications, navigation and identification (CNI) system to both aircraft.
The concept requires "significant initial investment", but "could yield some cost savings in the long term", the manufacturer says.
Lockheed developed the F-22 about a decade ahead of the F-35. Both aircraft share the company's "fifth-generation fighter" slogan, but major subsystems are based on different architectures. So improving hardware or software on the F-35 yields no benefit for the F-22, and vice versa.
No decisions have been made, but Lockheed officials at the F-22 factory are asking if that should change, only 16 months before the production line is shut.
"Say, if we want to add something to [the F-22] CNI suite, F-35 could take that wholesale with minimal modifications," says Jeff Babione, vice-president and deputy general manager of the F-22 programme. "So you'll see this bouncing back and forth where F-22 develops something for F-35, and F-35 develops something for F-22."
Another potential example is the integration of the multifunction airborne data link (MADL), a narrowband channel designed to pass data between stealth aircraft such as the F-35, F-22 and the Northrop Grumman B-2A bomber.
The US Congress has criticised the US Air Force over the high cost of integrating MADL on the F-22, even after making a similar heavy investment for the F-35. The USAF has recently withdrawn MADL from the Increment 3.2 upgrade programme for F-22, delaying the start of integration until fiscal year 2014, Babione says.
But adopting a common architecture with the F-35 could "dramatically reduce" MADL implementation costs on the F-22, Babione says.
Lockheed also is looking for other ways to find "synergies" within the F-22 upgrade programme, which now divides the 150 combat-coded fighters into two categories.
About 63 F-22s are receiving the primarily air-to-ground Increment 3.1 upgrade. This adds the ability to create synthetic maps of the terrain using the Northrop Grumman APG-77 active electronically scanned array radar, plus the ability to drop Boeing's GBU-39 small diameter bomb.
Another 87 F-22s will receive the Increment 3.2 upgrade. This adds Raytheon's AIM-9X Block II Sidewinder and AIM-120D AMRAAM air-to-air missiles. By using software, Lockheed also can add the weapons to the 63 Increment 3.1 aircraft.
Meanwhile, Lockheed is investigating options to extend the service life of each F-22 beyond 8,000 flight hours. USAF officials have asked the company to come up with prices for required structural upgrades.
The two options under review are to add 2,000h or 4,000h to the airframe's service life, Babione says. Lockheed plans to submit its results by end-year.
ⓒ Carl Richards, Lockheed Martin
ⓒ Todd R. McQueen, Lockheed Martin
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