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美 공군 T-38C Talon, 신형 사출좌석 장착계획...

TRENT 2010. 7. 10. 16:25

 

美 공군이 고등훈련기로 사용 중인 Northrop Grumman T-38C Talon 의 사출좌석 (ejection seat) 을 모두 신형으로 교체한다는

소식 입니다.

 

영국 Martin-Baker Aircarft 社의 Mk US16T 신형 사출좌석을 T-38C 에 장착할 계획이며, 미 공군 AETC 소속 Randolph 기지의

T-38C 에 대해서는 전량 교체가 이루어졌으며, 나머지 훈련단 소속 T-38C 기체들에 대해서도 교체작업을 진행한다고 합니다.

 

Mk US16T 신형 사출좌석은, 기존에 조종사들이 착용하던 낙하산을 없애고 사출좌석에 직접 약 5파운드 무게의 낙하산을 장착,

조종사의 편의성 증대 및 기체 전체 중량의 감소를 이룩하였으며, 전/후방석의 사출방향을 반대로 함으로써 사출과정에서 발생

되는 조종사들의 부상 가능성을 최소화 하였다고 합니다. 또한 사출좌석에 2단 조절장치를 도입, 여자 조종사를 포함한 체구가

작은 조종사들도 안전하게 이용할 수 있도록 하였다고 합니다.

 

최근 대한민국 공군 제공호의 추락 소식과 조종사들의 안타까운 희생 소식을 접할 때마다, 제공호의 사출좌석 교체를 요구하는

목소리들이 높아지고 있으며, 공군 역시 사출좌석 교체를 검토했던 것으로 압니다.

 

그러나 전체 제공호에 대한 총 교체 비용이 약 500억원에 이르다보니, 2020년까지 퇴역시킬 것이라는 이유로 신형 사출좌석에

대한 교체는 하지 않을 것이라는 언론 보도가 있었습니다.

 

물론 넉넉치 못한 공군의 예산으로 퇴역이 임박한 전투기들에 대한 1기당 약 2억원 내외의 신형 사출좌석 장착은 무리한 것 일

수도 있습니다. 그러나 단 2-3년을 사용한다 하더라도 조종사들의 안전을 우선 한다면, 이러한 신형 사출좌석의 장착은 절대적

으로 필요하다고 보여지며, 전방 지역에 위치한 가동률이 상대적으로 높은 전투비행단 소속 제공호들을 중심으로한 선별적인

장착은 이루어져야 한다는 것이 개인적인 생각입니다.

 

제공호에 대한 신형 사출좌석 장착은 단순히 조종사의 안전과 생명을 담보하는 것을 떠나, 조종사들의 사기에도 직결되는 것

이라 할 수 있습니다. 즉, 제공호의 전투력을 높이고 유지하는데 필수적인 일이라고 생각합니다.

 

끝으로 사출좌석은 소모성 장비가 아니라 제한적이나마 재활용이 가능한 장비라는 점을 우리 공군이 이해해 주기를 바랍니다.

 

참고로 미 공군이 2010년 6월 현재 운용 중인 T-38 계열 댓수와 사진들도 함께 소개하며, 태그기능을 이용하면 최근 미 공군이

계획하고 있는 T-38 대체 고등훈련기 도입사업 소식을 확인 하실 수 있습니다. 미 공군 역시 T-38C 에 이러한 사출좌석 교체

만을 진행하는 것이 아니라 신형 고등훈련기 도입 사업 역시 검토하고 있는 단계입니다.

 

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New ejection seat added to T-38

Posted 7/9/2010

by Robert Goetz, 502nd Air Base Wing OL-B Public Affairs

 

RANDOLPH AIR FORCE BASE, Texas (AFNS) The T-38 Talon is receiving an upgrade that officials said will improve aircrews' safety and comfort.

 

Representatives from Martin-Baker Aircraft Co. Inc. are in the early stages of installing their new escape systems in all T-38Cs at Randolph AFB after completing the same project at Laughlin AFB, Texas, the first of five Air Education and Training Command installations scheduled for the upgrade.

 

One of the greatest advantages of the new seat, called the Mk US16T, is that it functions well in the situation that accounts for most ejections, said Rick French, an AETC T-38 program manager.

 

"The old ejection seat has the least capability in the flight regime where the most ejections occurred, the low-altitude, low-airspeed range, because it takes a few seconds for the parachute to open when you leave the aircraft," Mr. French said.

 

"The best part of the new seat is that it's a zero-zero seat," said Rey Gutierrez, a 12th Operations Support Squadron Aircrew Flight Equipment instructor. "It will eject at zero altitude and zero airspeed, so the aircrew can bail out on the ground."

 

The new seat provides rapid deployment of the parachute following ejection, Mr. French said.

 

"When the seat clears the aircraft, explosives deploy the parachute," he said. "It's almost instantaneous."

 

A bonus for aircrew members is that they no longer have to carry their 45-pound parachutes to the aircraft, because each one is part of the ejection seat, enclosed in a container called the head box. Their only requirement is to wear a 5-pound harness that attaches to the ejection seat. The parachute itself, an aeroconical design, incorporates multiple safety features.

 

Another feature, the inter-seat sequencing system, which has a selector box with three options, decreases the possibility of aircrew collision during ejection and potential aircrew burn, because the rear seat will always eject first, no matter which crew member pulls the seat firing handle located on the front of the seat.

 

Another advantage of sequencing "is that the rear seat ejects up and to the right, and the front seat ejects up and to the left, so a collision is unlikely," Mr. Gutierrez said.

 

In addition, the seat decreases the potential of injury to aircrew members, especially at high airspeed, because its thigh and ankle restraints keep them more secure. It also expands the population who can fly the T-38 to anyone from 103 to 245 pounds, because the seat has two positions, including one that moves it one inch forward.

 

"Now the seat can better accommodate smaller pilots," Mr. French said. "The old seat accommodates 58 percent of female pilots; the new seat brings that percentage up to 87 percent."

 

The seat's other features include a survival kit with a radio, flares, a mirror, a first aid kit, water, a flashlight and other items as well as fittings that allow for a faster release of the parachute canopy, Mr. Gutierrez said.

 

The T-38 has been a part of the Air Force's fleet for nearly 50 years.

 

 

 

  ⓒ USAF

 

  ⓒ USAF

 

  T-38 Talon cockpit ⓒ USAF