美 Boeing 社가 기존 F-15 Strike Eagle 에 스텔스 기술을 적용, 개발중인 F-15 Silent Eagle 의 수출 허가를 미 국무부로 부터
7월 8일 받았다는 소식과 같은 날 이루어진 시제기의 초도비행 소식을 전합니다.
그동안 F-15SE 에 적용되는 스텔스 기술과 AESA 레이더 등 민감 기술품목들에 대한 수출 승인 절차가 진행되었는 바, 이번의
승인으로 Boeing 社는 2011년초로 예상되는 대한민국 공군의 3차 F-X 도입 사업에 적극적으로 참여할 것으로 보입니다. 또한
일본, 이스라엘, 사우디아라비아 등에도 F-15SE 수출을 위해서 적극 노력할 것으로 판단됩니다.
한편 기존 F-15E1 기체를 이용하여 제작한 시제기 역시 8일 St. Louis 의 Boeing Lambert 공장을 이륙 약 80분에 이르는 초도
비행을 성공적으로 마무리 했다는 소식입니다.
이날 초도비행에서는 AIM-120 Instrumented Test Vehicle (ITV) 을 Conformal Weapons Bay (CWB) 에 집어넣은 상태에서,
CWB 의 개폐시험만을 실시하였고, ITV 를 통한 실사격/무장투하 시험비행은 다음 주중으로 실시할 계획이라 합니다. 여기서
ITV 는 AIM-120 공대공 미사일 및 GBU 계열 폭탄등을 적재/장착하는 장치로, CWB 는 내부무장창으로 각각 이해하면 될 듯
합니다.
Flight International 의 Stephen Trimble 기자의 관련 기사와 함께 F-15SE 소개 동영상을 함께 소개합니다. 끝으로 아래 태그
기능을 이용하면, 2009년 3월 Boeing 사가 발표한 F-15SE 개발계획 부터 최근까지의 진행 상황을 파악 하실 수 있습니다.
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DATE :
SOURCE : Flight International
F-15 Silent Eagle scores two firsts with export license, flight test
By Stephen Trimble
Boeing on 8 July received a license to export the F-15 Silent Eagle to
"It was a big week for the F-15," says Brad Jones, Boeing director for F-15 development programmes.
The
The F-15SE will compete with the Lockheed Martin F-35 and Eurofighter Typhoon for the contract.
Boeing is offering a range of upgrades to make the F-15 more survivable in aerial combat. The package includes techniques and treatments to reduce the frontal aspect radar cross section (RCS) in X-band.
Boeing's goal at programme launch in March 2009 was to reduce the RCS signature to a level equivalent with the frontal-aspect stealth of the "international release version" of the F-35.
However, Boeing was unable to confirm last month whether the export policy approved two months ago allows the F-15SE to achieve that standard.
Depending on the customer's desires, the F-15SE also may include other upgrades, including a panorama cockpit display, a BAE Systems digital electronic warfare system (DEWS) and tail fins canted outward by 15º.
Another key feature for reducing the F-15 RCS signature is the addition of a conformal weapons bay (CWB).
The
The initial flight gathered data needed to launch a missile for the first time next week at the Point Mugu test range in
Boeing has scheduled two windows for the missile launch test on 14 July and 15 July, Jones says. The F-15E1 is intended to launch the missile at 15,000ft and 250kts.
For the purposes of the test, a special control panel is installed in the cockpit to allow the pilot to open the CWB doors, launch the missile and close the doors again.
Boeing has previously dropped weapons from inside internal weapons bays, but only on demonstration programmes, Jones says. If the next flight test proves the F-15 CWB concept can successfully launch a missile, the company's next challenge will be to learn how to "productionise" the system.
An unidentified foreign supplier has already been selected to produce the CWBs for the F-15SE.
ⓒ The Boeing Co.
ⓒ The Boeing Co.
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