지난 3월말 천안함 피격사고 이후 미 공군은, 괌 Andersen 공군기지와 오키나와 Kadena 공군기지에 F-22 Raptor 의 배치 및
F-15C Eagle 의 추가배치를 단행한 바 있습니다. 이들 전투기들의 전진 및 증강 배치는 미국의 입장에서 보자면, 단순히 천안함
사태에 대한 대응 조치 뿐만 아니라 날로 증대되고 있는 중국의 탄도 및 순항미사일로 부터의 위협에 대한 선제적 대응 조치라는
분석이 있었습니다.
마침 AW&ST 에 이와 관련된 기사가 있어 아래 소개합니다. 기사에 의하면, F-22 와 F-15C 에 장착된 AESA 레이더가 중국의
탄도 및 순항미사일에 대한 요격능력을 가지고 있다는 내용이며, 일본 역시 이러한 AESA 레이더의 필요성을 인식하고 항자대
보유 F-15 기들에 대한 AESA 레이더 장착을 고려하고 있다는 내용입니다. 특히 F-22 의 경우, 종말단계에서의 탄도미사일에
대한 요격 능력은 충분하다고 합니다.
이러한 기사를 접할때마다 우리 대한민국 공군도 F-15K 와 KF-16 전투기들에 AESA 레이더 장착을 심각하게 고민해 주었으면
하는 바람입니다. 현재 KF-16 의 경우 일부 언론보도를 통해 공군이 레이더 성능개량사업을 검토하고 있다고 합니다만, 좀더
구체적으로 추진해 주었으면 하는 희망입니다. 또한 F-15K 의 경우도 이미 1차분 40대와 2차분 20대 모두 기존 기계식레이더를
장착하고 있습니다만, 향후 AESA 레이더로의 교체는 분명히 추진되어야 할 것으로 생각합니다.
F-15K 에 대한 AESA 레이더로의 교체는 향후 진행되는 FX 3차사업과 KFX 사업과 맞물려서 진행되었으면 바람입니다. 반면
KF-16 에 대한 레이더 교체사업은 조속히 추진되기를 희망합니다.
끝으로 지난 6일 Kadena 기지 행사로 개최된 [제4회 Shogun Pacific Muscle Classic] 에 참가 멋진 건강미를 자랑하는 미군
장병들의 모습을 소개합니다.
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Defending
New
Aviation Week & Space Technology, 05/31/2010
Authors : David A. Fulghum and Douglas Barrie
With military tensions growing in East Asia, the
By reneging on a campaign promise to move some
While Japanese critics have focused on the Marine Corps presence, the U.S. Air Force has been quietly assembling capabilities that offer long-range surveillance, advanced weaponry and increasingly sophisticated missile defenses. The buildup is impressive enough that Chinese military and commercial ships now conduct regular surveillance of activity near
Lockheed Martin F-22s from the 7th Fighter Sqdn. at Holloman AFB, N.M., will join the specially modified Boeing F-15Cs of the 44th Fighter Sqdn. and the 67th Fighter Sqdn. already at
Unofficially,
The newest twist is that the U.S. Air National Guard (ANG) and Raytheon are planning demonstrations of a Raytheon air-launched, hit-to-kill missile called the network-centric airborne defense element (NCADE) for a boost-phase, ballistic missile defense mission. It uses a Raytheon AIM-120 Amraam body and extends the range far enough to support boost-phase, anti-ballistic missile operations.
In late April, the ANG revealed that it had started AESA radar upgrades of its F-15C Golden Eagle fleet, starting with the
Prior to talks last week with Ma Xiaotian, deputy chief of general staff of the People’s Liberation Army, Adm. Robert Willard, commander of U.S. forces in the Pacific, noted to reporters in Beijing that China’s air and sea forces are becoming more aggressive in disputed areas of the South and East China seas.
The greater fear factor comes from
“There has been an assertiveness that has been growing over time,” Willard says.
The Willard-Ma meeting is the first between senior
The Raytheon-designed AESA radar essentially triples the aircraft’s radar range to around 150 mi. The radar performance is such that it is intended to allow fighters to detect small and stealthy targets in time to intercept cruise missiles with specially designed AIM-120C-6/7 and AIM-120D Amraam weapons.
Currently envisioned ballistic missile defenses are focused on boost-phase interception using an F-22, F-15 or perhaps even a remotely piloted aircraft. Moreover, defense officials say the F-22 — equipped with an AESA radar and a missile with sufficient speed and range — could intercept tactical ballistic missile warheads in the terminal phase and could, with further refinement, conduct anti-satellite missions against low-flying space objects.
Although neither military nor industry officials will answer questions on anti-satellite plans or capabilities, it is known that the challenges of intercepting short-range ballistic missiles from an airborne platform remain significant because of increased demands on both tracking and performance of the interceptor missile.
“We’re embracing an air-launched concept for theater ballistic missile defense as a deterrent and as a tactical capability to protect our forces in-theater and for homeland defense,” says Maj. Todd Giggy, chief of weapons and tactics for the Florida ANG’s 125th Fighter Wing.
ⓒ USAF
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